طرز تهیه شیرینی نارگیلی و شیرینی ساق عروس + روش درست کردن باقلوا

d8b4db8cd8b1db8cd986db8c-d986d8a7d8b1daafdb8cd984db8c

مواد لازم برای شیرینی نارگیلی

سفیده تخم مرغ : 4 عدد از تخم مرغ کوچک و یا 125 گرم

پودر نارگیل : 125 گرم

شکر : 1 پیمانه سر پر

روغن مایع : 25 گرم یا 2 قاشق غذاخوری

سرکه یا آب لیمو : 1 قاشق غذاخوری

پودر پسته برای تزیین : به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی نارگیلی :

داخل ظرف تفلون یا هر ظرف نچسب دیگری سفیده تخم مرغ را با پودر نارگیل مخلوط کنید و بعد به آن شکر و روغن مایع را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب کنید.

ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و با قاشق چوبی مواد را مرتب هم بزنید به صورتی که به مرحله جوش نرسد ولی اگر دستمان را روی مواد قرار دهیم دستمان بسوزد.

که به این مرحله داغ زدن میگویند و باید با دقت انجام شود. بعد از 5 تا 6 دقیقه هم زدن مواد ترکیب شده، آن را از روی حرارت برمیداریم و بلافاصله سرکه یا آب لیمو را به آن اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم. اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه مواد از حرارت بیفتند و خنک تر شوند.

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و مواد شیرینی را که از حرارت افتاد داخل قیف با ماسوره ساده بزرگ بریزید و برای راحتی این کار ماسوره را داخل یک لیوان کشیده و بلند قرار دهید و مایه شیرینی را داخل ماسوره بریزید.

با فشار قیف مایه شیرینی ها را با فاصله در سینی فر بچینید و روی آن را با پودر پسته تزیین کنید و در فر گرم شده با حرارت 190 تا 200 درجه سانتی گراد به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید به طوری که یک حاله طلایی رنگ در زیر شیرینی مشاهده شود. در این فاصله نباید در فر را باز کرد چون پف شیرینی میخوابد و شیرینی آماده شده را میتوان در ظرف دربسته به مدت یکماه در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس :

مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس :

آرد گندم ۱/۷۰۰ کیلو گرم

آرد برنج نرم شده ۳۵۰ گرم

تخم مرغ ۴ عدد

پکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری پر

شیر سرد ۳ قاشق غذاخوری

جوش شیرین ۱ قاشق مربا خوری

هل نرم شده ۱ قاشق غذاخوری سر صاف

گردو نصف شده برای تزیین به مقدار لازم

پودر قند ۴۰۰ گرم

روغن جامد ۸۰۰ گرم

کره محلی ۱ کیلو

گردو خرد شده ۷۰۰ گرم

*مواد داخل شیرینی :

پودر بادام :1 پیمانه

پودر قند :نصف پیمانه

گلاب : 2 قاشق غذاخوری

هل :1 قاشق چای خوری

شربت بار :به مقدار لازم

شیرینی ساق عروس

طرز تهیه شیرینی ساق عروس :

تخم مرغ را بشکنید و زرده و سفیده آن را از هم جدا کنید. سپس زرده را با شیر ، وانیل ، بیکینگ پودر و روغن با هم مخلوط کنید و با هم زن برقی هم بزنید.

سپس آرد الک شده را کم کم به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا خمیر نرمی به وجود بیاید. خمیر را با دست ورز دهید و به مدت 30 دقیقه استراحت دهید تا خمیر به اصطلاح ور بیاید.

پس از سپری شدن این زمان ، مقداری از خمیر برداشته و به صورت نازک پهن کنید . سپس خمیر را به دور یک نی چوبی بپیچید و با سفیده تخم مرغ لبه خمیر را به هم بچسبانید.

بعد خمیر را به تکه های 2 سانتی متری برش داده و داخل روغن سرخ کنید.

مواد میانی ذکر شده را با هم مخلوط کنید.

بعد از سرخ شدن خمیر ،نی داخلش را بردارید و جایگاه نی از مواد میانی پر کنید .

یک سر نان شیرینی ها را به شربت بار آغشته کنید و بعد داخل پودر پسته یا کنجد بزنید و در ظرف مورد نظر بچینید.

مواد لازم مایه داخل باقلوا :

پودر پسته یا پودر بادام : ۳۰۰ گرم

پودر قند : ۱۵۰ گرم

هل : نصف قاشق غذاخوری

مواد لازم شربت باقلوا :

شکر : ۵۰۰ گرم

آب : ۲ لیوان

گلاب : نصف لیوان

مواد لازم خمیر باقلوا :

زرده تخم مرغ : ۲ عدد

روغن مایع : ۳ قاشق غذاخوری

بکینگ پودر : نصف قاشق مرباخوری

شیر : ۱ استکان

کره : ۱۰۰ گرم

نمک : به مقدار لازم

گلاب : به مقدار لازم

آرد سفید : به مقدار لازم

طرز تهیه باقلوا :

۱ – مرحله اول : تهیه مایه داخل باقلوا

پودر پسته و یا پودر بادام را همراه پودر قند و هل در ظرفی با هم مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید.

۲ – مرحله دوم : تهیه شربت باقلوا

درون قابلمه مناسبی شکر و آب را باهم مخلوط کرده و آن را روی حرارت گذاشته تا به جوش آید و مقداری غلیظ شود. سپس گلاب را به شربت افزوده و پس از چند دقیقه قل زدن شربت، قابلمه را از روی حرارت بردارید. سپس از صافی توری شربت را رد کرده و در کناری نگه دارید.

۳ – مرحله سوم : تهیه خمیر باقلوا

بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده و آن را در شیر حل نمایید. زرده های تخم مرغ و روغن را نیز با هم خوب مخلوط کنید. سپس مخلوط شیر را به مخلوط زرده تخم مرغ و روغن اضافه کرده و آن دو را خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

آرد سفید را چند بار الک کرده و سپس کم کم به مایه مرحله قبل اضافه نمایید تا زمانی که دیگر خمیر به دست آمده به دست شما نچسید. خمیر را در کیسه نایلونی گذاشته و در کناری بگذارید تا به مدت ۱ تا ۲ ساعت استراحت کند.

۴ – مرحله چهارم : تهیه و آماده سازی باقلوا

حجمی از خمیر به اندازه یک نارنگی را بردارید و آن را بر روی سطحی که آرد پاشیده اید، توسط وردنه کاملا نازک پهن کنید. قالب مناسبی انتخاب کرده و خمیر را در کف آن پهن نمایید. لایه خمیر دیگری را به همین روش پهن کرده و روی لایه خمیر اول قرار دهید. سپس مایه داخل باقلوا را که از قبل در مرحله اول آماده کرده بودید را روی لایه خمیر دوم به طور یکنواخت پخش کرده و با دست آن را فشار دهید و مقداری گلاب بر روی لایه دوم بپاشید.

مجدد یک لایه خمیر دیگر را با وردنه کاملا نازک کرده و روی این لایه قرار دهید. توسط کاردی اضافه های خمیرهای لایه ها را جدا کرده و باقلوا را بصورت لوزی و یا مربع برش بزنید.

کره را در ظرفی ریخته و بر روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس آن را بر روی شیرینی باقلوا بریزید تا کاملا جذب آن شود. از ۲۰ دقیقه قبل فر را با درجه ۳۵۰ گرم کرده و قالب را در قسمت پایین فر قرار دهید. سپس شیرینی باقلوا را به طبقه وسط فر به مدت ۱۰ ال ۱۵ دقیقه انتقال داده تا روی آن ها نیز طلایی رنگ گردد. شیرینی باقلوا را از فر خارج کرده و شربت باقلوا را کم کم بر روی آن ریخته تا کاملا جذب شیرینی گردد. برای تزیین روی شیرینی ها می توانید مقداری پودر پسته بپاشید. بعد از سرد شدن شیرینی باقلوا آن ها را در ظرف مناسب سرو بچینید و آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه باقلوا با انواع خمیر های مختلف آماده در بازار مانند خمیر یوفکا و خمیر فیلو نیز امکان پذیر می باشد. هنگام ریختن شربت بر روی باقلوا، شیرینی ها باید داغ باشند تا شیرینی شهد شربت را به خود بگیرند و عطر و بوی گلاب که در میان شیرینی است با شربت مخلوط شود. در صورت تمایل می توانید بعد از تزیین با پسته مقداری شربت بر روی شیرینی ها بریزید که با این کار مزه شیرین باقلوا بیشتر می شود.

منبع: ashpazi20

بیان دیدگاه